دبیرکل اتحادیه عرب با ارسال نامه ای به رئیس اقلیم کردستان عراق، خواستار لغو برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم شد.

به گزارش قدس آنلاین، منابع دیپلماتیک عربی از ارسال نامه به «بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق از سوی «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب خبر دادند.

این منابع تصریح کردند: ابوالغیط در نامه خود به بارزانی از وی خواسته است در خصوص تصمیم برای برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان تجدیدنظر کند. زیرا این اقدام پیامی منفی را به مردم عراق به غیر از کُردها ارسال می کند و موجب وزش بادهای جدایی‌طلبانه و تجزیه‌طلبانه در کشور و پیچیده تر شدن وضعیت در منطقه خواهد شد.

ابوالغیط در این نامه تاکید کرده است که اجابت حقوق کُردها به صورت کامل فقط در چارچوب دولت فدرال دموکراتیک عراق امکان پذیر است و از مسعود بارزانی خواسته که این حقوق را در چارچوب عراق و نه به دور از آن تامین و از آن حفاظت کند.

دبیرکل اتحادیه عرب همچنین بیان داشته که تلاش بارزانی برای احقاق حقوق کُردها باید با قانون اساسی عراق همخوانی و انسجام داشته باشد و آن را کنار نزند. زیرا قانون اساسی عراق پیش از این توسط گروه های سیاسی مختلف مورد توافق قرار گرفته است.

گفتنی است، بارزانی رئیس اقلیم کردستان روز دوشنبه اعلام کرده بود که برگزاری همه پرسی اهرم فشار علیه دولت مرکزی نیست بلکه حرکتی به سوی استقلال این اقلیم است.

همه پرسی اقلیم کردستان قرار است که در ۲۵ سپتامبر آینده برگزار شود.

منبع: الشرق الأوسط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.